zondag 3 december 2017

Voorgerecht Kerstmis 2017 misschien vegetarisch ?

Ik houd niet zo van liflafjes en wij gaan gewoon gourmetten met de kerst met de familie.

Die familie is nu net het probleem. Ik wil ook graag een klein voorgerechtje maken maar mijn zwager eet geen soep ...punt. En mijn zus lust geen vis / garnalen wordt dus een uitdaging.

Ik zou zeggen een klein kommetje goede groentesoep is leuk om te beginnen of een garnalencocktail maar dat gaat het dus niet worden.

Ik zit nu een beetje in de vegetarische hoek te zoeken gourmetten wordt zo wie zo veel vlees eten dus dan maar een groente voorgerechtje.

Hier een feestelijk gevuld tomaatje waar ik wel wat mee kan het moet ook niet te zwaar en te veel worden.

vegetarisch voorgerecht kerst 2017 
Ingrediënten:
(voorgerechtje voor 4 personen)
  • 4 middelgrote tomaten, rijp maar nog wel stevig
  • 1 grote ui, fijngesneden
  • 2 teentjes knoflook, fijngehakt
  • 12 gerimpelde zwarte olijven, ontpit en grofgehakt
  • 2 eetlepels olijfolie
  • 30 gram panko broodkruim
  • 2 eetlepels fijngehakte oregano
  • 3 eetlepels fijngesneden peterselie
  • 1 eetlepel fijngesneden munt
  • 1,5 eetlepel fijngehakte kappertjes
  • zout en zwarte peper
Verhit de oven tot 160 graden. Snijd aan de bovenkant van elke tomaat een 1 cm dik kapje af en gooi weg (of eet op). Schep met een theelepel of bolletjessteker de kern en pitten uit de tomaten zodat er een leeg ‘bakje’ overblijft. Bestrooi de binnenkant van de tomaten met zout en zet ze omgekeerd in een vergiet om een deel van het vocht eruit te krijgen.
Doe intussen de ui, knoflook, olijven en 1 eetlepel olie in een koekenpan en smoor alles 5-6 minuten  op laag vuur tot de ui gar is. Neem de pan van het vuur en roer het broodkruim, de kruiden, kappertjes en een snuf peper door het uimengsel. Proef en doe er naar smaak nog wat zout bij.
Dep de binnenkant van de tomaten met keukenpapier droog en vul ze met de kruidenvulling, druk het rustig iets aan; er moet een lichte bolling ontstaan.
Zet de tomaten in een ingevette ovenschaal en sprenkel de overgebleven olie erover. Bak ze 30-35 minuten in de oven tot de tomaten net gaar zijn. Dien ze heet of warm op.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten